Top of Flop in Vlissingen

door Peter de Jonge

In de Beeldbank Zeeland stuitte ik op een foto van een gebrilde jongeman in een rij wachtenden voor Grand Hotel Britannia in Vlissingen. Ik herinner me dat moment nog als de dag van gisteren. In de Brit werd die avond Top of Flop opgenomen. Dat was het populaire jongerenprogramma, onder leiding van VARA-discjockey Herman Stok, die plaatjes draaide en dan aan een panel vroeg of ze het top of flop vonden.

Bij een FLOP greep hij een knijptoeter en bij TOP rinkelde Herman met een bel. Ik was in maart 1965 enthousiast op weg om 14 te worden en mocht mee met een 17-jarige dochter van kennissen, die minder oog voor mij had dan voor de blikken: zeevaartscholieren. Omdat we een goede plaats wilden stonden we al vroeg voor de ingang van het hotel aan de boulevard, waar het gedrang zo enorm werd dat ik het gevoel kreeg langzaam tegen de glazen deur te worden geplet. In paniek schreeuwde ik dat ik stikte en manoeuvreerde me uit die kluwen naar de zijkant, waar ik — de angst nog in mijn ogen — gekiekt werd door PZC fotograaf Dick Faber.

Top of Flop heeft zich ooit onsterfelijk belachelijk gemaakt, omdat zogenaamde deskundigen in de jury eind 1963 I Want to hold your hand van de Beatles unaniem tot flop uitriepen en voorspelden dat het met deze groep nooit iets zou worden. Ze moesten het vooral hebben van hun lange haar en opvallende kleding. Dit tot groot ongenoegen van de zaal, want iedereen was in die tijd in de greep van Beatle-mania. De juryleden in Britannia, onder wie Beppie Boer uit Vlissingen en Emma Francke uit Souburg, sloegen de plank ook geregeld mis. Johnny Holliday (Un ami çá n’a pas de prix) en The Motions (You bother me) werden tot flop uitgeroepen en bij Elvis Presley (Do the dance) en Rein de Vries (Colinda) staakten de stemmen. Gejoel uit de zaal.

Van de opnames op die woensdagavond herinner ik me niet zo veel. Dat Cokkie Andreolie plaatsnam achter de platenbar ben ik vergeten en de afterparty met The Night Revellers (Ronald Castel, Ronnie van der Meer, Huig de Kreij, Bas Spithout en Charles Bukkens) heb ik niet bezocht. Dat discobal had zelfs een heuse balleider, de heer C. de Jong, eigenaar van de lokale dansschool.

Mij ging het vooral om de spanning van het op televisie te komen. Volgens Herman Stok was dat trouwens voor elke aanwezige de belangrijkste reden. Maar ik wilde vooral opvallen en niet wachten tot een cameraman me in beeld zou nemen. Tijdens de aftiteling van de uitzending — de zaterdag na de opname — zag je dan ook een klein ventje dat ineens van zijn stoel opveerde, pontificaal in het middenpad ging staan en zwaaide naar de camera’s. Mijn eerste tv-optreden.

foto boven: Top of Flop met Herman Stok (links). | bron YouTube

Peter de Jonge (links met bril) staat tussen het massaal toegestroomde publiek wat angstig aan de zijkant van de Brit om naar binnen te mogen. | foto archief Peter de Jonge

Geen reacties

Geef een reactie